Systemy informatyczne wykorzystywane są w firmach do różnych zadań. Pozwalają między innymi na automatyzację procesów, sprawniejsze delegowanie obowiązków i monitorowanie efektów pracy. W celu zapewnienia firmie maksymalnej płynności i wydajności, konieczne jest korzystanie z wielu systemów informatycznych jednocześnie. Z tego powodu standardem stało się ich integrowanie.
Jakie systemy informatyczne są najczęściej wykorzystywane w firmie?
Wśród najczęściej wykorzystywanych w firmie systemów informatycznych należy wymienić przede wszystkim systemy: CRM, WMS, CMMS, MES, APS oraz ERP.
Systemy CRM
Systemy CRM (ang. Customer Relationship Management) wspomagają zarządzanie relacjami z klientami. Zbierają informacje na temat klientów i realizowanych dla nich projektów. Pozwala to usprawnić obsługę dotychczasowych kontrahentów i znacząco ułatwia pozyskanie nowych.
Systemy CRM umożliwiają sprawniejsze rozdzielenie i nadzorowanie zadań oraz kontrolowanie budżetu. Są ponadto nieocenione przy przeprowadzeniu niezbędnych analiz i opracowywaniu dokładnych planów dalszego działania służących poprawie jakości obsługi klienta.
Systemy WMS
Systemy WMS (ang. Warehouse Management System) służą do zarządzania pracą magazynów. Upraszczają rozlokowanie, przyjmowanie oraz wydawanie towarów. Systemy te umożliwiają szybką inwentaryzację, pozwalają śledzić sprzedaż towarów i zwiększają efektywność pracy magazynierów.
Systemy CMMS
Systemy CMMS (ang. Computerised Maintenance Management System) usprawniają zarządzanie maszynami w firmie produkcyjnej poprzez wspieranie planowania przeglądów i rejestrowanie awarii i innych zdarzeń.
Systemy MES
Systemy MES (ang. Manufacturing Execution System) ułatwiają nadzorowanie działań firmy i planowanie harmonogramów. Rejestrują przestoje wraz z ich przyczynami, zbierają informacje o wadach towarów, monitorują wydajność pracy i zmniejszają czas reakcji na ewentualne problemy.
Systemy APS
Systemy APS (ang. Advanced Planning and Scheduling) pozwalają na współtworzenie harmonogramów w czasie rzeczywistym, a także przygotowywanie wizualizacji i szablonów z uwzględnieniem konkretnej specyfikacji.
Systemy ERP
Systemy ERP (ang. Enterprise Resources Planning) służą do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem. Stanowią zbiór aplikacji opartych na wspólnej bazie danych, przez co doskonale sprawdzają się do gromadzenia i porządkowania danych.
Systemy ERP zapewniają automatyzację i integrację wszystkich operacji biznesowych. Ułatwiają prowadzenie działalności, wspierając kontrolę i zarządzanie zasobami oraz procesami w zakresie finansów, zarządzania kadrami, produkcji, łańcucha dostaw, usług i wielu innych obszarów działalności przedsiębiorstwa.
W firmach powszechnie wykorzystywane są również systemy finansowo-księgowe, pozwalające na rejestrowanie i przetwarzanie transakcji, a także systemy sprzedaży, które ułatwiają dostarczanie klientom informacji o produktach, szybkie przeprowadzanie transakcji i rozliczanie zakupów oraz efektywne zarządzanie katalogiem towarów i usług.