Analiza przedwdrożeniowa to proces, w trakcie którego klient i dostawca systemu informatycznego wspólnie budują wizję projektu, dobierając stosowne rozwiązania. Pozwala ona na uszczegółowienie zakresu oczekiwań i stworzenie dokumentacji pozwalającej na sprawne wdrożenie systemu.
Celem tworzenia analizy przedwdrożeniowej projektów związanych z dedykowanym oprogramowaniem jest przełożenie założeń biznesowych na założenia technologiczne, a więc określenie specyfiki wszystkich niezbędnych do wykonania prac prowadzących do skutecznego wdrożenia danego projektu. Zapewnia ona prawidłowe funkcjonowanie systemu informatycznego i z tego powodu powinna stanowić nieodłączną część działań związanych z jego implementacją.
Dzięki analizie przedwdrożeniowej klient może:
Z punktu widzenia dostawcy systemu informatycznego analiza przedwdrożeniowa umożliwia z kolei:
Analizę przedwdrożeniową warto wykonać dla każdego projektu IT. Jest nieoceniona szczególnie w wypadku większych i bardziej kosztownych przedsięwzięć. Powszechne jest wykonywanie analizy przedwdrożeniowej CRM, a także analizy przedwdrożeniowej ERP. Analiza tego typu przeprowadzana jest przez dostawcę systemu informatycznego i pracowników oraz zarząd firmy, często reprezentowanych przez kierownika projektu.
Analiza przedwdrożeniowa to tylko jeden z etapów procedury, którą realizujemy podczas tworzenia np. dedykowanych systemów ERP.
Analiza przedwdrożeniowa musi zostać napisana na temat ściśle związany z systemem, którego dotyczy. Jej język powinien być zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych stron, a więc nie tylko specjalistów z zakresu IT, lecz także innych osób, które będą z niej korzystać. W analizie predwdrożeniowej nie należy zamieszczać zbyt technicznych szczegółów, może to bowiem prowadzić do niepotrzebnego chaosu poznawczego.
Analizę przedwdrożeniową wykonuje się w kilku krokach.
Na pierwszym etapie przygotowywania analizy przedwdrożeniowej software house musi zapoznać się z sytuacją biznesową danej firmy. Wymaga to odbycia licznych spotkań i konsultacji, a także wymiany wielu maili, w których omówione zostają procesy biznesowe i zakupowe, profile docelowych grup klientów, a także kwestie związane z obsługą zamówień.
Kolejnym krokiem jest określenie zakresu projektu z uwzględnieniem elementów z zakresu wymagań funkcjonalnych i wymagań jakościowych.
Analiza przedwdrożeniowa wymagań funkcjonalnych polega na ustaleniu wszystkich technicznych aspektów projektu, a więc funkcji aplikacji, zastosowanych języków programowania oraz sposobu reagowania aplikacji w obliczu różnych scenariuszy. Pozwala to uzyskać ogólną wizję systemu i określić cele, jakie ma spełniać.
W zakres wymagań jakościowych wchodzą kwestie dotyczące działań okołoprojektowych. Mowa przede wszystkim o terminach związanych z rozwojem oprogramowania, skalowalności, wydajności i bezpieczeństwie aplikacji, a także testach i normach prawnych, do których należy się dostosować w trakcie pracy nad projektem.
Na następnym etapie analizy przedwdrożeniowej konieczne jest ustalenie priorytetów dla projektu. Zakłada to wskazanie:
Czwarty i zarazem ostatni etap prac przeprowadzanych w ramach analizy przedwdrożeniowej zakłada stworzenie dokładnego harmonogramu wszystkich niezbędnych do wykonania czynności. Konieczne jest przy tym określenie sztywnych, niemożliwych do przekroczenia deadline’ów, a także mniej rygorystycznych terminów służących dokładniejszemu rozplanowaniu prac.
Dzięki właściwie przeprowadzonej analizie przedwdrożeniowej dostawca systemu informatycznego dokładnie wie, jaką pracę musi wykonać, a klient jest w pełni świadom charakterystyki produktu, jaki otrzyma.