Logistyka jest dziedziną, w której sztuczna inteligencja prężnie się rozwija. Na podstawie algorytmów AI powstają dedykowane rozwiązania, w pełni dostosowane do specyfiki przedsiębiorstw z branży TSL. Efekt? Niższe koszty związane z transportem, sprawniejsze zarządzanie flotą i szybsze przetwarzanie danych, co wpływa na planowanie tras i podejmowanie trafniejszych decyzji. W naszym artykule wskażemy na szanse i zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją i pokażemy, jak oszczędzać czas i pieniądze dzięki rozwiązaniom AI.
Termin „Sztuczna Inteligencja” pojawił się w latach 50, a próba pierwszego wykorzystania AI odbyła się już w latach 80. Obecnie szacuje się, że do 2025 roku wartość rynku związanego ze sztuczną inteligencją może sięgnąć aż 190 mld dolarów. Czym zatem jest AI?
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że AI to obszar informatyki zajmujący się tworzeniem systemów komputerowych, zdolnych do wykonywania zadań, które wymagają ludzkiego myślenia. Są to algorytmy połączone z uczeniem maszynowym, mogące procesować ogromne ilości zaawansowanych danych. Sieci neuronowe przetwarzają otrzymane dane wejściowe na dane wyjściowe.
A zatem siła sztucznej inteligencji tkwi w przetwarzaniu danych. Bez danych AI nie mogłoby działać. Co do zasady, im więcej danych, tym lepiej, ale kluczowa jest ich jakość. Trzeba pamiętać, że algorytmy zasilone niepoprawnymi danymi nie osiągną właściwych wyników. Dlatego właśnie w organizacjach planujących optymalizację procesów poprzez implementację AI istotne staje się zbieranie oraz zarządzanie danymi.
Nie jest tajemnicą, że efektywna logistyka odgrywa kluczową rolę w sukcesie przedsiębiorstw w branży transportowej, a konkurencja na rynku jest coraz bardziej zacięta. Szybkie dostawy, optymalizacja tras, zarządzanie zasobami i zadowolenie klienta to fundamenty działalności logistycznej. Czy sztuczna inteligencja może wpłynąć na procesy logistyczne? Okazuje się, że tak.
Pierwszym obszarem wykorzystania sztucznej inteligencji w logistyce jest planowanie tras. Spedytor AI na podstawie dostarczonych danych może szybko ułożyć trasy, co ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji kosztów. Oszczędności wynikają nie tylko ze zmniejszenia godzin pracy spedytora poświęconych na planowanie. Dzięki możliwości przetworzenia ogromnych ilości danych w krótkim czasie możemy obniżyć koszty zużycia paliwa, zminimalizować puste przejazdy i maksymalnie wykorzystać flotę.
Kolejne ułatwienie, które przynosi AI to wdrażanie informacji do systemu – zamiast przepisywania zleceń z papierowych dokumentów, maili czy innych, AI może odpowiednie dokumenty wczytać automatycznie. Korzyścią jest nie tylko oszczędność czasu, ale także eliminacja potencjalnych pomyłek.
W kontekście zarządzania flotę warto wspomnieć o modelach predyktywnego utrzymania. Współczesne maszyny i samochody ciężarowe są wyposażone w dużą ilość czujników. Analizując ich pracę, mierząc parametry i otrzymane dane możemy odpowiednio wcześniej zdecydować o serwisie auta. W ten sposób zapobiegamy awariom, które mogłyby spowodować opóźnienia w trasie i wpłynąć na koszty oraz utratę zaufania klientów. Dedykowane oprogramowania pozwalają także na śledzenie floty w czasie rzeczywistym i monitorowanie warunków transportu.
AI może zostać także zaimplementowane w procesach wsparcia procesów sprzedaży i obsłudze klienta. Sztuczna inteligencja pomaga w pisaniu maili, zapytań, generowaniu ofert, budowaniu baz klientów oraz ocenie ryzyka kontrahentów. Coraz częściej wykorzystywane są chatboty informujące o statusie ładunku. W tym kontekście nasuwa się pytanie, czy zawód planisty jest zagrożony. Z pewnością nie, ale czeka go ewolucja. Człowiek wciąż musi nadzorować prace maszyny i korygować wyniki w razie potrzeby.
Inwestycja w sztuczną inteligencję może jawić się jako ryzykowna, ale ostatecznie przetrwają tylko te firmy, które w drodze transformacji osiągną większą szybkość działania oraz będą funkcjonować w sposób sprawny i bardziej przewidywalny. W praktyce oznacza to, że firmy niewykorzystujące AI mogą z czasem tracić konkurencyjność, co wynikać będzie z podejmowania mniej trafnych decyzji. Należy pamiętać o ograniczeniach związanych z pracą z dużymi ilościami danych i możliwościami ich przetworzenia przez człowieka. Algorytmy AI radzą sobie z takimi zadaniami znakomicie. Szacuje się, że poziom automatyzacji w łańcuchu danych podwoi się w ciągu 5 lat, co świadczy o kierunkach rozwoju branży.
Czy jedynym sposobem na optymalizację czasu i kosztów w transporcie jest AI? Absolutnie nie. Jest wiele innych systemów, które mogą realnie wpływać na efektywność planowania tras i zarządzania transportem. Nie zmienia to faktu, że poziom digitalizacji staje się wyznacznikiem nowoczesnych przedsiębiorstw, gotowych na kolejną transformację, która jest nieunikniona.
Koszt implementacji AI zależy od wymagań, potrzeb i stopnia wykorzystania nowoczesnych technologii. Transformacja będzie zdecydowanie łatwiejsza w przypadku firm o wysokim stopniu digitalizacji. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że AI nie rozwiąże problemów występujących w firmie, ani nie ułoży obowiązujących w organizacji procesów. Zatem do zmian trzeba się dobrze przygotować. Każda firma ma swoje unikalne cechy i na podstawi tych cech oraz dostępnych danych można wprowadzać zindywidualizowane rozwiązania AI.
Nasi analitycy przygotują dla Ciebie wycenę w 48 godzin od otrzymania zlecenia
Oczywiście istnieją pewne zagrożenia, które pojawiły się wraz z ekspansją AI. Doskonałym tego przykładem jest ryzyko zaniku kompetencji, które może się pojawić w wyniku wyłączenia człowieka z procesu decyzyjnego. Mówiąc prościej, jeżeli całkowicie oddamy procesy w ręce AI, w sytuacjach awaryjnych może zabraknąć kompetencji do rozwiązywania problemów. Właśnie dlatego czynnik ludzki w postaci nadzoru, kontroli i uczestnictwa w procesach jest kluczowy. Pamiętajmy, że sztuczna inteligencja może być podatna na błędy.
O szansach i zagrożeniach związanych z AI mówiliśmy na MT TSL w Ptak Warsaw Expo, gdzie nasz Head of Sales wygłosił prelekcję. Podczas wystąpienia wskazywaliśmy, że sztuczna inteligencja to przyszłość branży TSL i technologia, która nieustannie się rozwija.
Oczywiście, istnieją pewne zagrożenia, dlatego do wdrożenia AI w organizacji trzeba się przygotować. Ale korzyści są liczne – optymalizacja kosztów, maksymalizacja wykorzystania floty, sprawniejsze zarządzanie procesami i szybsze przetwarzania danych w procesie planowania tras.
Trzeba również pamiętać, że to, co ekonomiczne, jest również ekologiczne. Optymalizacja transportu bezpośrednio wpływa na środowisko poprzez chociażby ograniczenie zużycia paliwa czy też zmniejszenie śladu węglowego.